نخستین کتاب چامک و سایر کوتاههای چامه در تداوم آنسوی مرز باد ۱۳۷۰ با نام عشق همان اویَم است سال ۱۳۹۳ به پیشنهاد نامایاد بابک اباذری برای انتشارات نصیرا تدوین و در نظر گرفته شد. اساسن اگر چامه را با اِ آخر چسبان در نظر گیریم شاید نشود کاف تصغیر بر آن افزود ، اما چون زبان ما از زبان اوستایی و پهلوی و سپس دری ریشهگرفته اما با اغماض بهنیت ساخت کلمهی تازه_ شاعرانه _ از قواعد زبانشناسی مفر و استثنایی جست و بهجای اطلاق نادرست هایکو که قالبیست برای شعر کوتاه و هجایی ژاپونی برای هر شعر کوتاه چه داخلی و چه کوتاهشعرهای خارجی نام چامک را فراوانی بخشید، در همین راستا کوشید تا چامه را برای شعر نیز چکامک را برای قصیده و ترانه که معادلآنها بهشمار میرفت فراوانی بخشیم. اگرچه من با دو نیت، چامکعام و چامک خاص ، سعی داشتم اطلاق شعر کوتاه را برای چامک در دههی هشتاد پیشنهاد دهم، اما از همان ابتدا برای چامک خاص بهجستوجوی فراوانی به نوعی خاص از کوتاههای شعری نظر داشتهام. بی که بر بایدها و نبایدهای جز ذاتی چامک پای فشرم، در واقع چامک خاص را بر اساس یک آنتی مانیفست بنا نهادم، چرا که جز هویت شعر کوتاه و وجه اتمیک و تکسلولی و رعایت اقتصاد کلام بر اساس سخن دائو که گفته کلمات بسیار تباهی معناست در چشمانداز شعر کوتاه پارسی معطوف به زبان و وجوه بینامتنیت که در وضعیت اتمیک نه به کمیت واژه که به تناسب قوارهگیاش قایل و معطوف به همان وضعیت تکسلولی بودهام، چرا که چامک ذاتن در نظرم تکمنظری و تکسلولیست بسا که توفیر چامک مورد نظر من اجتناب از نگاه چند منظریست در روایت. یعنی سوژه معطوف و متمرکز بر مرکزیت است و چشماندازش بر محور نقاط بینامتنیتی که دایرهای از تداعیها ایجاد میکند در گردش است. چامک متمرکز بر جوهره است و در وضعیت آرمانی میخواهد از هنجارهای استتیک رایج بگذرد و به روزآمدی و فراروزآمدی(پیشروانه و در فرادست) نظر بر بندد. بهگونهای که دیگرگونگی رفتار چامهنگار یا چامهپرداز (جای چامهسرا یا چامهنویس) به جوهره چنان مشغول آید که بتوان برای مناسبات درون متنی یک چامک، سطراسطر نوشت تا چامک را بهچالشی حرفهای کشاند: یک نمونه از چامک آرمانی مورد نظرم را شاید بتوان در این چامک چندسال پیشم که در اینستاگرام ثبت شد پیجست : کلمه/ همه/ سر ریزِ خیابانِ من بود.
چامک اما با توجه به امکانات فضاهای موجود در گوشیهای هوشمند و با تکیه بر امکانات گرافیکی پیامرسانهای موجود و آتی و اپلیکیشنهای رایانهای قابلیت دیداری و چند رسانهای با فرمتهای گونهگون و متنوع که برخی از آنها با هشتگ مشخص شدهاند در مدتی کوتاه توانسته مورد استقبال نوخاستگان و دغدغهمندان به نوآوری قرار گیرد. فرمتهای پیشنهادی نیز با تکیه بر وجوه دیداری فراهم آمده که انواع آن در اینستاگرام و تلگرام در دسترس است .امید که چنین پبشنهادهایی بر غنای شعر بهافزاید، ایدون باد.
چامک تکسلولی و انفرادیست علیرضا پنجهای
ضرورت روزآمدی واژگان در زبان رسمی ما نوشتهی علیرضا پنجهای
رشت پایتخت شعری نصرت نوشتهی علیرضا پنجهای
چامک ,شعر ,کوتاه ,خاص ,فراوانی ,یک ,شعر کوتاه ,و در ,چامک خاص ,را برای ,چرا که
درباره این سایت